Zajęcia dodatkowe i innowacje
Zajęcia dodatkowe dla uczniów klas I – VIII
Rok szkolny 2024/2025
LP.
|
Nazwa kółka
|
Prowadzący
|
Klasa
|
dzień/ godzina
|
sala
|
1. | Koło języka angielskiego “Let`s play with English” | Justyna Zubel | VIa | wtorek 7.00-7.45 | 106 |
2. |
Zajęcia Teatralne “Pacynka” |
Katarzyna Truty |
grupa Odkrywcy (ok. 10 os.) |
13:30 - 14:30 |
mała sala gimnasytczna |
3. |
Świetlicowy Klub Książkowy |
Agnieszka Turek |
gr.3 świetlicy |
środa |
103 |
4. |
Warsztaty rękodzieła |
Agnieszka Turek |
kl. 4 i 3a (chętni) |
czwartek |
202 |
5. |
Kółko matematyczne “Liga matematyczna” |
Ewelina Śliż |
kl. 8a |
poniedziałek |
203 |
6. |
Kółko matematyczne “Matematyczne potyczki” |
Ewelina Śliż |
kl. 7a |
piątek |
203 |
7. |
Kółko matematyczne “I ty zostaniesz Pitagorasem” |
Ewelina Śliż |
kl. 7a,8a |
środa |
203 |
8. |
Potyczki z językiem polskim - zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty |
Bożena Cyran |
kl. VIII a |
środa 14.25 - 15.10 |
205 |
9. |
Zajęcia rozwijające kreatywność Krasnale |
Maria Kucharska |
Krasnale |
poniedziałek 10:00 - 10:30 |
Grupa Krasnale |
10. |
Zajęcia plastyczne |
Katarzyna Krzysik |
Promyczki |
piątek |
102 |
11. | Kółko plastyczne GDD | Urszula Borkowska | kl.III B i III gr. świetlicowa |
poniedziałek 11.45-12.30 |
103 |
12. |
Zajęcia kreatywne |
Monika Lewko |
kl. I |
poniedziałek 12:45 - 13:30 |
109 |
13. |
Zajęcia kreatywne |
Małgorzata Borek |
Śmieszki |
czwartek |
sala śmieszki |
14. |
Zajęcia usprawniające czytanie, pisanie, mówienie i liczenie. |
Monika Wacławska- Krówka |
klasa 3 a |
środa |
109 |
15. |
Zajęcia plastyczno - techniczne. |
Agata Gosztyła-Koza |
klasa 2b |
poniedziałek 11:45 - 12:30 |
102 |
16. |
Kółko plastyczne GDD |
Elżbieta Kustroń |
kl.II a |
Środa 11.45-12.30 |
105 |
17. |
Kółko muzyczne |
Dariusz Habrat |
Kl. 4 - 7 |
poniedziałek 12.30 13.15 |
206 |
18. |
Zajęcia rytmiczno- taneczne | Patrycja Nastyn | Promyczki |
Poniedziałek 10.15-10.45 |
sala Promyczki |
19. |
Zajęcia sportowe “Akademia Małych Zdobywców “ | Ewa Rząsa | Kl. III a, b |
Środa |
Sala gimnastyczna |
20. |
Kółko inf. “GrafiKreatywni” |
Urszula Sacha |
kl. 7a i 8a (chętni) |
Piątek |
207 |
|
|||||
Zajęcia organizowane przez firmy/instytucje zewnętrzne (dodatkowo płatne) |
|||||
21. |
Kwiatowa drużyna - zuchy |
Janina Frydrych – z ramienia ZHP |
I, II klasa | Czwartek |
Sala gr. Odkrywcy |
Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 10 starają się podejmować działania innowacyjne. W roku szkolnym 2023/2024 w szkole realizowanych jest kilka innowacji - z zakresu historii, edukacji wczesnoszkolnej oraz ogólnoszkolnych.
- SP! Szkoła z sercem - innowacja realizowana na podstawie autorskiego programu Podkarpackiego Kuratora Oświaty, mająca na celu ułatwienie adaptacji uczniom klasy IV na drugim etapie edukacyjnym - obejmująca swym zakresem uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej. W ramach tej innowacji podejmuje się próby uczenia blokowego i przez działanie, uczniowie oceniani są opisowo - nie tylko cyfrowo, liczba ocen cyfrowych jest minimalizowana - podejmujemy też działania służące integracji grupy uczniów - bo tylko w klasie, w której panują dobre relacje możliwa jest efektywna i satysfakcjonująca praca.
2. Akcja - Integracja - innowacja organizacyjno - metodyczna, obejmująca swym zasięgiem wszystkie klasy, której celem jest integracja zespołów klasowych i wskazywanie dzieciom ważnych, życiowych wartości. W ramach tej innowacji uczniowie spędzają razem aktywne przerwy - bez telefonów komórkowych, wypracowują klasowe i szkolne kodeksy wartości i promują je w szkolnym środowisku, organizując różnorodne happeningi, konkursy i audycje - realizowana do czerwca 2023 r.
W ubiegłych latach szkolnych z powodzeniem realizowaliśmy INNOWACJĘ ORGANIZACYJNA „SZKOŁA odNOWA” - która była naszym pierwszym krokiem w stronę "Budzącej się Szkoły".
Proponował on uczniom nową organizację pracy – zgodnie z ramowymi planami nauczania muszą odbywać się konkretne lekcje w ściśle określonym wymiarze godzin. Plany lekcji zostały przeorganizowane jednak w ten sposób, że zajęcia odbywają się w blokach – po dwie godziny tego samego przedmiotu lub przynajmniej przedmiotów realizujących zbliżone treści. Dzięki temu uczniowie – mając 6 lekcji – pracują z trzema nauczycielami, plecaki są lżejsze, mniej czasu poświęcają na przygotowanie się do zajęć następnego dnia, a ich uwaga nie jest rozproszona ciągłym przeskakiwaniem z tematu na temat.
Innowacja skierowana jest do wszystkich uczniów szkoły – ze szczególnym naciskiem na uczniów klas IV – VIII, ponieważ w klasach wcześniejszych treści i tak realizowane są w zintegrowanych blokach tematycznych. Dzięki budowie pracowni biologicznej i chemicznej, finansowanych ze środków otrzymanych w ramach projektu „Moja wiedza – moja przyszłość” uczniowie na lekcjach będą mieli czas na wykonywanie ciekawych doświadczeń, a dzięki większym możliwościom czasowym – będą mogli wychodzić na lekcje w terenie. Postanowiliśmy też do minimum ograniczyć zadania domowe – aby nie polegały one na spisywaniu cudzych myśli z Internetu bądź angażowaniu do odrobienia pracy domowej całej rodziny, na rzecz aktywnej pracy na lekcji – w czasie których nie powinno zabraknąć czasu na napisanie wypracowania czy wykonywanie skomplikowanych obliczeń – pod kierunkiem nauczyciela. W okresie wiosennym i wczesną jesienią uczniowie otrzymają też możliwość wychodzenia na podwórko w czasie przerwy do 5. lekcji, by się dotlenić – i z większym efektem przyswajać wiedzę na ostatnich godzinach.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SZPRECHAJ Z NAMI KROSNOLUDKAMI”
Od roku szkolnego 2017/2018 nasza szkoła ukierunkowana jest na naukę języków obcych. Z dużą skutecznością wdrożyliśmy innowację pedagogiczną - innowacyjny program nauczania dwujęzycznego realizują dzieci w klasach I – III. W całej Polsce dużą popularnością cieszą się prestiżowe szkoły ukierunkowane na nauczanie w dwóch językach. Dlaczego więc nie udostępnić tak interesującej oferty edukacyjnej naszym dzieciom? Jak wynika z badań, nauczanie w dwóch językach rozpoczęte od najmłodszych lat pozwala na doskonałą stymulację mózgu dziecka, wspomaga koncentrację oraz rozwija pamięć. Zaletą nauczania dwujęzycznego jest również fakt, że dzieci niezwykle szybko zaczynają bardzo dobrze rozumieć język obcy, chociaż początkowo spontanicznie się w nim nie wypowiadają. W toku dalszej edukacji uzyskują one jednak dużo większy stopień swobody w posługiwaniu się tym językiem, niż uczestnicy „tradycyjnych” lekcji i kursów językowych. Dzieje się tak, że język obcy używany do codziennych kontaktów, staje się naturalnym językiem komunikacji – uczniowie będą zwracać się do nauczyciela po niemiecku także w kwestiach organizacyjnych, dotyczących życia klasowego, szkolnego.
Nauczanie w dwóch językach w naszej szkole oparte było na założeniach innowacji pedagogicznej „Szprechaj z nami Krosnoludkami” autorstwa pani Elżbiety Korzeniowskiej. Unikatowy program nauczania dwujęzycznego uwzględnia podstawę programową dla edukacji wczesnoszkolnej, jednocześnie zakłada realizację wybranych treści w języku niemieckim: były to zajęcia plastyczne, muzyczne, zajęcia komputerowe i wychowanie fizyczne. Pozostałe zajęcia były prowadzone tradycyjnie w języku polskim.
Dzieci dwujęzyczne:
– lepiej radzą sobie w szkole niż ich rówieśnicy, którzy znają jeden język;
– szybciej i efektywniej uczą się innych języków obcych;
– są pewniejsze siebie oraz bardziej wrażliwe wobec innych ludzi i kultur;
– potrafią w sposób bardziej naturalny i obrazowy komunikować się z otoczeniem;
– potrafią się wyrażać w sposób bardziej precyzyjny;
– wyróżniają się płynnym, kreatywnym i elastycznym myśleniem;
– mają większe szanse w sferze zawodowej.