Budząca się szkoła
W kwietniu 2021 r. Szkoła Podstawowa nr 10 znalazła się na mapie „Budzących Się Szkół”. Co to oznacza? Weszliśmy na długą drogę oddolnych zmian, których celem jest uczynienie ze szkoły miejsca, w którym dzieci pragną się uczyć – a nie są nauczane. Określiliśmy naszą misję:
Każdy jest w czymś dobry, ale nikt nie jest dobry we wszystkim. Wspieramy rozwój dzieci i szukamy w nich mocnych stron, by każde odniosło sukces na swoją miarę i chciało się uczyć, a zdobywanie wiedzy było dla niego radością, a nie źródłem stresu.
Jakie zmiany już wprowadziliśmy, a co jeszcze planujemy?
- Zrezygnowaliśmy z dzwonków – jest dużo ciszej, a dzięki wiszącym na każdym piętrze cyfrowym zegarom – dzieci uczą się korzystać z zegarów i kontrolować swój czas na naukę i zabawę.
- W miarę możliwości układamy lekcje w bloki – po dwie godziny tego samego przedmiotu. Dzięki temu jest więcej czasu na aktywną pracę i działanie.
- Zrezygnowaliśmy z zadań domowych na weekendy.
- Stosujemy ocenianie kształtujące – minimalizujemy liczbę ocen cyfrowych na rzecz informacji zwrotnych.
- Oceniamy „na zielono” – wspieramy rozwój dziecka, pracując na jego zasobach, a nie skupiając się na deficytach.
- Rozmawiamy – budujemy relacje na wszystkich płaszczyznach – zarówno pomiędzy dziećmi, nauczycielami, jak i rodzicami. Nie ma dobrej szkoły bez pozytywnych relacji.
- Zrezygnowaliśmy z Przedmiotowych Systemów Oceniania na rzecz jasno określonych w statucie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
- Nie stosujemy średnich – w myśl zasady „Średnia jest dla średniaków!”.
- Uczymy się wszyscy- nauczyciele cały czas podnoszą swoje kompetencje zawodowe – doskonalą metody pracy, by iść z duchem czasu i potrzebami swoich uczniów.