Dlaczego warto wybrać Dziesiątkę?
Szkoła Podstawowa nr 10 jest szkołą z wieloletnią tradycją – a równocześnie nowoczesną, posiadającą bazę dydaktyczną na miarę XXI wieku. To jedyna w powiecie i jedna z trzech szkół w województwie, która znajduje się na mapie „Budzących się szkół” – co oznacza, że nauczyciele podjęli się wkroczenia na drogę oddolnych zmian systemowych – by szkoła stała się miejscem przyjaznym dla ucznia i rodzica, a przede wszystkim odpowiadającym na nowe potrzeby – pojawiające się w XXI wieku.
Zmiany wprowadzamy małymi krokami – w myśl zasady, że postęp dokonuje się na drodze ewolucji – a nie rewolucji.
Co już udało się osiągnąć?
- zrezygnowaliśmy z Przedmiotowych Systemów Oceniania – na rzecz jednolitego systemu oceniania wewnątrzkolnego,
- wprowadziliśmy ocenę JN – czyli Jeszcze Nie – do której uczeń ma prawo zawsze, gdy uważa, że stać go na więcej,
- wprowadzamy równowagę pomiędzy liczbą ocen sumujących – wyrażonych stopniem, a kształtujących,
- rezygnujemy z zadań domowych na weekendy, a w tygodniu ograniczamy je do niezbędnego minimum,
- uczymy w blokach przedmiotowych – by dzieci miały czas na działanie, a lekcja była wykorzystywana efektywnie,
- zrezygnowaliśmy z dzwonków,
- oceniamy „na zielono” – wskazujemy mocne strony, a nie wytykamy błędy,
- stawiamy na relacje – wierząc, że bez nich nie ma dobrej atmosfery i dobrej szkoły.
W Dziesiątce proponujemy innowacyjne metody nauczania i indywidualne podejście do każdego ucznia – który liczy się przede wszystkim jako młody człowiek, a nie wynik nauczania. Już od klasy I proponujemy dwujęzyczne nauczanie wybranych treści programowych z edukacji wczesnoszkolnej tj. edukacji muzycznej, edukacji plastycznej, wychowania fizycznego i zajęć komputerowych w języku polskim i niemieckim. Kolejny rok z rzędu realizowana będzie innowacja pedagogiczna „Szprechaj z nami Krosnoludkami” (zobacz: Innowacje). Nauczanie dwujęzyczne będzie polegało na stopniowym wprowadzaniu drugiego języka w wybranych sytuacjach komunikacyjnych z wykorzystaniem elementów pedagogiki Montessori. Zajęcia prowadzić będzie nauczyciel mający tytuł magistra filologii germańskiej i uprawnienia do nauczania edukacji wczesnoszkolnej. Będzie także nauka języka angielskiego w wymiarze 2 godzin w tygodniu.
Zaletą nauczania dwujęzycznego jest to, że dzieci szybko zaczynają bardzo dobrze rozumieć język obcy, choć początkowo spontanicznie nie wypowiadają się w tym języku. W ciągu dalszej edukacji uzyskują one jednak dużo większy stopień swobody w posługiwaniu się językiem obcym niż uczestnicy „tradycyjnych” lekcji i kursów językowych. Dzieję się tak dlatego, że język niemiecki jest używany do codziennych kontaktów i staje się naturalnym językiem komunikacji.